Dialog er det nye sort

Den direkte dialog med kunderne har været afgørende for, at Mission Mulig er kommet godt fra start. Renosyds ”Rejsehold” har i 2012 deltaget i en lang række arrangementer: Byfester, torvedage, shopping by night er sammen med events på genbrugspladser og ved butikscentre blevet en del af hverdagen. Ideen er at være der, hvor kunderne er og tage en direkte snak. Kunderne blev også inviteret på besøg hos Renosyd

Direkte kontakt skaber resultater

Renosyd har et ”Rejsehold”, som turnerer med de gode værdibudskaber. Og det virker, når værdiagenterne møder kunderne der, hvor de er

Hørning og Herskind, Skanderborg og Ry, Galten og Odder – og Skanderborg igen.

Nej, det er ikke en remse fra geografitimen over østjyske bysamfund, men derimod en oversigt over, hvor Renosyds såkaldte Rejsehold har været på færde i 2012.

Hanne 270

Hanne Lundhus, projektleder for Rejseholdet

”Rejseholdet opstod for et par år siden, fordi vi indså, at den direkte formidling og dialog er det, der allermest flytter viden og adfærd”, siger projektleder Hanne Lundhus, der som cand.mag. i oplevelsesøkonomi er Renosyds tovholder for rejseholdet og andre mere  kundevendte aktiviteter.

Rejseholdet er alene en intern betegnelse, men aktiviteterne er i den grad udadvendte, fortæller Hanne Lundhus:

”Tankegangen bag aktiviteterne er, at Renosyd kommer ud til kunderne og tager den direkte snak, i stedet for at vi som før måske blot sender en folder ud eller indrykker en annonce i avisen. Vi kan se, at effekten er stor, og selv om vi ved et arrangement ikke rammer alle, får vi som regel skabt en ny kreds af ambassadører, som kan være med til at udbrede budskaberne”, siger hun.

Hvor Renosyd i begyndelsen mest deltog på længe planlagte arrangementer – for eksempel en open-by-night eller bymesse – har nogle af aktiviteterne i 2012 været lidt mere spontane og ad hoc tilrettelagte.

”Vi planlægger typisk et halvt år frem og beslutter, hvad vi vil deltage i af fastlagte arrangementer rundt omkring. Men derudover kommer vi hurtigt på banen, hvis vi kan se særlige behov. Et eksempel er de fire eftermiddage i august, hvor vi tog på turne til Ry, Skanderborg, Galten og Odder med vores demo-bil, så vi kunne vise, hvordan emballageaffaldet skal sorteres. Det var en stor succes, hvor mange kom med konkrete emballager, som de var i tvivl om – skulle det nu i værdibeholderen til beholderen til restaffald”, siger Hanne Lundhus.

Hun fremhæver også Energimessen i Ry i september som et godt eksempel på et arrangement, der virkelig gav mulighed for dialog og synliggørelse.

Otte Renosyd-værdiagenter knyttet til rejseholdet som en del af deres arbejdsopgaver. 

850 til åbent hus

I 2012 holdt Renosyd igen Åbent Hus for kunder og andre interesserede. Dagen bød på konkurrencer, udstillinger af brugskunst fremstillet af materialer, som andre har kasseret, Q’s laboratorium og rundvisninger på kraftvarmeanlægget

Kontrolrummet ligner en kommandocentral med skærme, et hav af instrumenter og to TV-skærme med live-optagelser fra de buldrende ovne, som er hjertet i Renosyds kraftvarmeanlæg. Der er license to burn her, og to rutinerede medarbejdere styrer effektivt de to store grabbe i affaldsgraven, blander vådt og tørt og mikser den sammensætning af affaldet, som brænder bedst.

Den fascinerende forestilling valgte 850 gæster at se ved Renosyds Åbent Hus arrangement  den 29. september 2012, og dermed blev arrangementet en endnu større succes end det første åbent hus, som blev gennemført året før.

De mange gæster kunne også deltage i konkurrencer og gættelege og blandt meget andet også følge projektleder Søren Svendsen. Han havde i dagens anledning skiftet identitet til Q og viste i sit laboratorium, hvordan den indsamlede emballage sorteres på det automatiske anlæg hos Dansk Affald i Vojens. Opstillingen var Storm P værdig og i tillæg dertil pædagogisk på den gode måde.

”Jeg tror, vi lykkedes med at fortælle, hvad der foregår bag facaden her hos Renosyd. Vi åbner så at sige den sorte boks. Vi viser, hvordan vi arbejder, og hvorfor det giver mening at sortere. Den direkte kontakt er den bedste måde at formidle på”, siger direktør Annemette Fuglsang, Renosyd.

Åbent Hus hos Renosyd trækker både børn og voksne til. Mange børnefamilier benytter muligheden for at kombinere hygge med børnene, læring og underholdning. Men også mange ældre brugte arrangementet til at komme hjemmefra og se, hvilket liv der gemmer sig omkring Skanderborgs højeste skorsten.

Kreative genbrugsjulerier

300 lagde juletravlheden til siden og besøgte Renosyds julemarked, der havde genbrug og genanvendelse som tema

Kom med en gammel sok og gå hjem med et sjovt tøjdyr, som du selv har lavet af sokken og andre genbrugsting. Det var blandt tilbuddene til børn (og voksne), da Renosyd den 17. november holdt Julemarked på firmaadressen i Skanderborg.

300 fulgte opfordringen, og ud over sokkelegen kunne de lave alt muligt andet i det kreative værksted, som blev bestyret af kreativisten Mads Nielsen fra Saxild. Han sætter børnene i gang med deres kreative leg, og så kan det udvikle sig i alle retninger.

Også en halv snes kunsthåndværkere og andre, der bruger affald som råmateriale, havde stande på Julemarkedet. Man kunne købe frugtskåle af gamle LP-plader, værtindegaveposer af gamle aviser fra Indien, puder og tasker af gamle broderier fra svigermors gemmer og små kunstværker af drivtømmer og genbrugsglas – og meget andet.

Og så havde alle Renosyds folk i dagens anledning forvandlet sig fra de vanlige værdiagenter til værdinisser med røde huer.

”Et Julemarked som dette er en kreativ måde at sætte affald i scene på, en god måde at vise, at affald er meget andet end gammelt jern til omsmeltning eller restaffald til forbrænding. Fremtidens strategi på området indebærer, at vi dybest set slet ikke skal arbejde med affald som begreb, men med ressourcer. Julemarkedet er et jordnært eksempel på det, som rykker ved det sædvanlige affaldsbegreb”, siger direktør Annemette Fuglsang, Renosyd.